El doctor Laureano Molins, una eminència en aquesta malaltia, ho va dir a la jornada sobre càncer de pulmó que va organitzar el Comitè Científic de la Fundació Oncolliga i que es va celebrar el 18 de novembre al COMB

Laureano Milons intervé a la jornada d’Oncolliga

El Comitè Científic de la Fundació Oncolliga va organitzar la jornada Avenços en el càncer de pulmó: programes de detecció precoç i nous tractaments, que es va celebrar ahir al Col·legi de Metges de Barcelona (COMB), amb motiu del dia mundial d’aquesta malaltia (el 17 de novembre).

El Dr. Laureano Molins, especialista en Cirurgia Toràcica de l’Hospital Clínic de Barcelona, va demanar que “s’acabi d’implementar a Catalunya el programa pilot Cassandra”, que ja fa un any que es va posar en marxa. Segons Molins, aquest programa de cribratge precoç del càncer de pulmó “ha demostrat que millora la supervivència de les persones amb aquesta malaltia gràcies als TAC”. Molins també va explicar que “el càncer de pulmó és la principal causa de mort per càncer del món i que té el major impacte econòmic de tots els càncers”.

En aquest sentit, la presidenta del Comitè Científic de la Fundació Oncolliga, la Dra. oncòloga, Àngels Arcusa, va explicar que “aquest 2025 el càncer de pulmó serà el tercer més diagnosticat entre les dones -l’any 2015 era el quart-, sobretot pels efectes del tabac”. Arcusa va recordar que “el càncer de pulmó és una epidèmia mundial, un problema de salut pública de primer ordre i en gran part, evitable. És el que mata més gent”.

La Dra. Àngels Arcusa presenta la jornada

Els temps han canviat i si abans hi havia pocs tractaments ara n’hi ha més. El Dr. Marc Campayo, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Consorci Sanitari de Terrassa, va manifestar que “amb els nous tractaments estem millorant la supervivència del càncer de pulmó”. A Catalunya, el sistema sanitari públic “assumeix l’anàlisi molecular del tumor del nostre pacient a patir del qual podem fer un bon tractament amb una pastilla o amb la immunoteràpia, que funcionen molt bé”. Campayo va afegir que “la immunoteràpia ha fet que entre un 20 i un 30% de les persones amb aquesta malaltia tinguin una llarga supervivència”.

El Dr. Campayo, durant la seva exposició

La jornada va obrir-la el vicepresident primer del Col·legi de Metges de Barcelona, el Dr. Jaume Sellarès, i va tancar-la la presidenta i cofundadora de la Fundació Oncolliga, Maria Assumpció Vilà.